fbpx
Image
Image

ASR stoïcijns onder pennenvrucht Willem Bol

Voormalige televisieproducent en -presentator Willem Bol presenteerde en signeerde gisteren zijn boek Costen ende Baeten in Amsterdam. Hoewel het boek bol staat van de beschuldigingen aan het adres van Generali en haar nieuwe moeder ASR, wil de laatste verzekeraar inhoudelijk niet reageren op de kwestie die draait om een gestaakte AO-uitkering aan Bol wegens vermeende fraude. De rechtsgang spreekt volgens een woordvoerder van ASR boekdelen.

ASR stoïcijns onder pennenvrucht Willem Bol
Voor de presentatie van het boek hadden Bol en zijn uitgever Marianne Vork (NAU) boekhandel Scheltema in hartje Amsterdam uitgekozen. Op de vierde etage van het boekenpaleis luisterden zo’n 50 mensen -familie, vrienden, oud-collega’s, leden van de Facebookcommunity Slachtoffers van Generali/ASR, naar de inleidende woorden van Vork en Simone Bol, de echtgenote van. Zij sprak de hoop uit dat de “terreur zou stoppen”, waarna ze het woord gaf aan haar man.

Slepende ruzie
Willem Bol zelf brak herhaaldelijk bijna in zijn toespraak, met name toen hij vertelde over de impact die de slepende ruzie met Generali heeft gehad op zijn gezin. Of toen hij vertelde over de vrienden die hij de afgelopen jaren kwijt is geraakt, soms door overlijden, maar vaker nog door vervreemding. Hij besloot zijn toespraak dan ook met een citaat van Olie B Bommel waarin over de eenzaamheid die in een lange strijd vaak opdoemt.

‘Individu gemangeld’
Volgens René Graafsma, ook aanwezig bij de presentatie en nog altijd actief bij de procedurebegeleiding in het woekerpolisdossier, is het centrale woord in het dossier Bol ‘juridificering’. “Door de overmacht van verzekeraars in dit soort dossier wordt het individu zodanig gemangeld dat je alleen maar kunt verliezen. Terwijl ik er zeker van ben dat Bol integer heeft gehandeld.”

‘Interpretatie door heer Bol’
ASR geeft in een reactie aan niet inhoudelijk te willen reageren op het boek. Woordvoerder Daan Wentholt: “Het boek van de heer Bol lijkt op een uiteenzetting van gebeurtenissen zoals hij die persoonlijk heeft ervaren. Wij constateren dat er voor ons geen reden is om te reageren op de interpretatie door de heer Bol van gebeurtenissen en zijn conflicten met diverse instanties. Er is hierover wat ons betreft de afgelopen jaren al genoeg gezegd in de rechtszaal. De openbare uitspraken die tot dusver zijn gedaan in deze zaak spreken voor zich.”

Aanklacht tegen AOV verzekeringswereld: Willem Bol presenteert zijn boek Costen ende Baete

Het boek Costen en de Baeten ligt al in de winkel, maar aanstaande zondag lanceert oud-Showmaster Willem Bol officieel het boek over het slepende conflict dat hij tot op de dag vandaag heeft met zijn voormalige AO-verzekeraar Generali. Hoewel de titel anders doet vermoeden is het volgens Bol geen afrekening met de gelijknamige ASR-CEO of de verzekeringsbranche in zijn algemeenheid. Tien vragen aan de man die van opgeven niets wil weten.

Willem Bol presenteert zijn boek; 10 vragen
Is de verwijzing naar ASR-topman Baeten als plaagstootje bedoeld?
“Nee geen plaagstootje. Als voorzitter van een bedrijf als ASR, wat Jos Baeten is, gaat het om integer handelen en in de praktijk laten zien dat wat je in je ronkende reclames aan het publiek voorschotelt echt klopt en deugt. In onderhavige kwestie staat het gedrag van de ASR en haar topman haaks op wat men zou mogen verwachten. Maar het gaat in deze industrie om mitigeren van kosten en zoveel mogelijke genereren van baten tegen elke prijs en met het inzetten van elk middel. Maar dat wist Joost van den Vondel al. Costen ende Baeten, dus in dat licht gezien is er weinig tot niets veranderd.”

Maak je daarmee van ASR en Baeten bewust een zondebok?
“Wij hebben ten tijde van de overname van de Generali alle partijen ( zowel de RvB als de RvC ) het complete dossier opgestuurd. Inclusief stuiting. Dat ASR Generali heeft gekocht is prima, maar daarmee zijn zij eigenaar geworden van het dossier. En dus nu inhoudelijk verantwoordelijk voor de strapatsen van hun gekochte verzekeraar en hun eigen merkwaardige acties in dit dossier.”

Wat heeft ASR te maken met het conflict tussen jou en Generali?
“ASR heeft de procedures gewoon doorgezet en is niet ingegaan op verzoeken om gesprekken teneinde de kwestie te regelen. Sterker nog, in de artikel 12-procedure die wij hebben gevoerd tegen Jan van Leer wegens valsheid in geschrifte en fraude, oordeelde de beklagkamer Amsterdam dat het ging om een schrijffout van zijn kant. Wij hebben aan de ASR-top verzocht om dan die schrijffout te herstellen en als uitvloeisel daarvan de betalingen en achterstallige betalingen te hervatten. Dat heeft ASR geweigerd, want men wil de cassatie afwachten. Onlangs is er echter een vonnis ter tafel gekomen in een geheel andere kwestie waarin de rechter oordeelde dat rommelen in een vonnis teneinde je gelijk te halen strafbaar is. Zo zie je dus dat er een merkwaardige discrepantie bestaat tussen hun wanen en die van het OM en de werkelijkheid. Dat ASR zelfs onlangs nog weigerde om in gesprek te gaan geeft aan dat men gevangen zit in een tunnelvisie.”

Is het boek bedoeld als afrekening met de verzekeringsbranche?
“Nee. Het is het aan de kaak stellen van zoveel misstanden binnen de branche. Het totale gebrek aan zelfreflectie, het publiceren van morele en ethische verklaringen die in de praktijk een wassen neus blijken te zijn. De schadeafdelingen die verworden zijn tot profit centra. Een belangenorganisatie zoals het Verbond van Verzekeraars en eigenlijk de hele industrie die allemaal de HDDD (hou de deur dicht) strategie toepassen. En mijn zaak staat helaas niet op zichzelf. In het boek zijn een aantal voorbeelden van andere schrijnende kwesties opgenomen.”

Waar ondernemers ’s nachts wakker van liggen

 MKB Onderzoek

Van alle ondernemers gaf 51,4 procent aan soms door zorgen over het eigen bedrijf niet te kunnen slapen. Het meeste maken ondernemers zich zorgen over de balans tussen werk en privé (39%). Op de voet gevolgd door het niet kunnen vinden van goed personeel (38%). Daarna zijn niet-betalende debiteuren (27%) een grote zorg voor ondernemers.

  Top 10 zorgen ondernemers

1. Hoe combineer ik balans tussen mijn werk- en privéleven?
2. Waar vind ik goed personeel?
3. Niet betalende debiteuren
4. Economische malaise
5. Wat gebeurt er als werknemer(s) met specialistische kennis weggaan?
6. Hoe behoud ik mijn personeel?
7. Wat gebeurt er als ik door ziekte/ongeval zelf niet meer kan werken?
8. Hoe gaat mijn bedrijf verder als ik mijn werkzaamheden neerleg?
9. Is mijn bedrijf voldoende up to date qua technologische ontwikkelingen?
10. Reputatieschade door acties van mijn personeel

Arbeidsongeschiktheid
In Nederland zijn psychische klachten sinds 2015 namelijk de grootste veroorzaker van uitval op de arbeidsmarkt. Stress ook bij ondernemers en zelfstandigen vaak leidt tot arbeidsongeschiktheid. De stressveroorzakers zijn bij ondernemers heel divers; van zorgen over de werk-privébalans tot aan reputatieschade.”

Preventie
“Op nummer 1 staat de balans tussen werk- en privéleven. Ik zie ook in de praktijk dat veel ondernemers worstelen met deze balans. Werk- privébalans is ook een belangrijk aandachtsgebied Het is natuurlijk prettig als je een goede arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) hebt als het misgaat. Natuurlijk gaan ondernemers liever gezond en met plezier doorgaan met ondernemen.

Over het onderzoek
Het MKB-onderzoek van Reaal wordt elk jaar uitgevoerd door Kien Onderzoek. Aan het onderzoek werkten 303 ondernemers mee. Ondernemers hadden meerdere antwoordmogelijkheden. De percentages zijn bij elkaar meer dan 100 procent.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

GOEDE KEUZE:✅

Start hier met Slimme Combinatie van AOV & Broodfonds
Close and go back to page