Productontwikkeling ZZP produkten
Een Pensioenaanbieder een verzekeraar Allianz een scrowdsurance-platform willen met één product twee typische ‘zzp-problemen’ tackelen. Namelijk: ze sluiten geen aov af omdat ze die te duur vinden en ze de stellen de opbouw van pensioen uit. De drie partijen gebruiken de niet uitgekeerde aov-inleg van deelnemers voor pensioenbeleggingen.
Het product zou het idee van een broodfonds en de mogelijkheid om pensioen op te bouwen moeten gaan combineren.. Zzp’ers zetten maandelijks een bedrag opzij op een eigen, aparte, rekening. Is er iemand ziek dan krijgen alle deelnemers een betaalverzoek. Bij een verzuimpercentage van 1,5%, het gemiddelde onder zzp’ers, minder dan een kwart van de inleg.
Automatisch beleggen
De maandelijkse inleg van deelnemers wordt alleen aangesproken als er mensen in de kring van deelnemende Bright-leden ziek zijn. Het deel dat niet nodig is voor de aov-uitkeringen aan deelnemers van deze zzp-kring kan automatisch worden belegd op een pensioen- of beleggingsrekening.
Deelnemers krijgen bij arbeidsongeschiktheid na twee maanden een uitkering. Die duurt maximaal twee jaar. Voor zzp’ers die arbeidsongeschiktheid voor een langere periode willen verzekeren, heeft Allianz een aansluitend product. Daarmee is een uitkering tot vijf jaar of tot aan de pensioendatum mogelijk. Omdat die een eigenrisicoperiode heeft van twee jaar – de tijd dat arbeidsongeschiktheid gedekt is via de zzp-kring – kunnen verzekerden die met korting afsluiten.
Broodfonds te klein
Volgens directeur Sjaak Zonneveld ontstond het product nadat deelnemers vroegen een broodfonds wilde oprichten. Beperking daarvan is echter dat zo’n fonds niet meer dan 50 leden kan tellen. “De combinatie van producten en het delen van risico met elkaar maakt deze samenwerking uniek en zeer voordelig. Deze stap past helemaal in onze visie waarbij we onze deelnemers mee laten denken en doen”, aldus Zonneveld.