Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden
Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?
Wanneer verhoogt u uw uurtarief?
Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen:
De kwaliteit van uw werk en uw vakmanschap verbeteren met de jaren zodat u hier een hogere beloning voor kunt vragen
U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie
Maar misschien wilt u uw tarief niet verhogen, omdat:
Uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt verhoogd
U bang bent dat klanten afhaken door de verhoging
U zich er simpelweg niet prettig bij voelt
Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw ondernemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.
Een tariefverhoging communiceren naar uw klant
Heeft u besloten uw uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.
Vaak zult u uw klanten echter wel moeten informeren. We geven een paar tips.