fbpx
Image
Image

Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden

Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?

Wanneer verhoogt u uw uurtarief?

Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen:

De kwaliteit van uw werk en uw vakmanschap verbeteren met de jaren zodat u hier een hogere beloning voor kunt vragen
U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie

 Maar misschien wilt u uw tarief niet verhogen, omdat:

Uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt verhoogd
U bang bent dat klanten afhaken door de verhoging
U zich er simpelweg niet prettig bij voelt

Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw ondernemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.

Een tariefverhoging communiceren naar uw klant

Heeft u besloten uw uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak zult u uw klanten echter wel moeten informeren. We geven een paar tips.

Onafhankelijk Advies brengt verantwoordelijkheden met zich mee

aov adviesOnafhankelijk Advies 

De richtlijn IDD bevat een item over ‘onafhankelijk advies’, dat nog erg onderbelicht is gebleven. Elke financiële dienstverlener die advies geeft, moet straks aangeven of hij dat doet op een onafhankelijke basis of niet. Nederland neemt dit onderdeel over in de nationale wetgeving. “Want het is bij onafhankelijk advies belangrijk dat de adviseur/bemiddelaar een toereikend aantal verzekeringen met elkaar vergelijkt van verschillende verzekeraars”, zo stelt onze wetgever.

Een goede vraag is nu wat "een toereikend aantal” is. In eerdere publicaties heeft de AFM aangegeven dat dit minimaal 50 procent van de op de markt verkrijgbare verzekeringen moet zijn. Nu neigt de toezichthouder wel vaker richting de rol van wetgever, dus deze vingerwijzing moeten we serieus nemen.

Het recente debat over de evaluatie van het provisieverbod bevestigt dat. “In de sector is afgesproken dat je 50 procent van de markt in kaart moet brengen, wil sprake zijn van onafhankelijk advies”, stelde een politicus zonder aarzeling vast. Om er direct de vraag aan toe te voegen of 75 of 90 procent niet beter is.

Minister Hoekstra van Financiën heeft toegezegd nader te zullen bekijken of voor de titel ‘onafhankelijk advies’ een hoger percentage (dan 50 procent) verstandig is. Er is zelfs een motie aangenomen die hem hiertoe aanzet!

Dunne spoeling

Welke assurantiekantoren kunnen na 23 februari, op basis van dit criterium, nog volhouden dat zij onafhankelijk advies geven? Dat kon bij 50 procent al wel eens een heel kleine groep zijn, laat staan bij een hoger percentage. Immers, per product werken kantoren meestal met niet meer dan drie tot vijf aanbieders samen. Afgaande op cijfers van de AFM brengen tussenpersonen gemiddeld 70 procent van hun klanten bij één verzekeraar onder en nog eens 25 procent bij een tweede. Er blijven dus niet veel andere smaken over.

Advies is altijd persoonlijk...of niet?

Advies is niet PER DEFINITIE PERSOONLIJK. Advies bij schade- en inkomensverzekeringen wordt in de toekomst met name nog gegeven in de zakelijke markt, voorspelt Jack Hommel, directeur Avéro Achmea.

De focus van Avéro Achmea verschuift dan ook al langere tijd in de richting van advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt en die vernieuwing voorstaan. De waarde van digitaal advies stond niet voor niets centraal in 2017. “We zien momenteel
een digitale tsunami”, zegt Hommel.

Acht jaar geleden heeft Avéro Achmea besloten zich volledig te gaan focussen op de zakelijke markt. Onlangs werd bekend dat de maatschappij als gevolg van dit besluit dit jaar stopt met particuliere schadeverzekeringen via de provinciale tekening.
Hoewel dit eraan zat te komen, kwam het voor veel van de betrokken adviseurs als een verrassing. De reacties vanuit de markt waren dan ook niet mis. “Dat is soms best lastig en ik heb alle begrip voor die emoties. Maar als bedrijf kun je niet investeren
in een nieuwe wereld zonder afscheid te nemen van de oude.

De focus van Avéro Achmea ligt al langere tijd op advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt en die vernieuwing voorstaan. Daarvan hebben we er zo’n 2.000 in de boeken staan, waarvaneen deel via serviceproviders en het volmachtmodel
binnenkomt. Toegevoegde waarde zit in het advies. In onze optiek wordt dat advies in de toekomst met
name nog gegeven in de zakelijke markt.”

Het afscheid van de provinciale markt werd onvermijdelijk nu Achmea klaar is om over te gaan op nieuwe administratiesystemen voor de particuliere markt. Deze zijn ingericht voor de labels Centraal Beheer en Interpolis. De overgang betekent dat oude systemen worden uitgezet, ook die waar Avéro Achmea op draait. Het nieuwe systeem ook geschikt maken voor de relatief kleine particuliere portefeuille van Avéro Achmea zou te kostbaar worden, zegt Hommel. “We hebben bij dit besluit ook gekeken hoe we het intermediair (die we hiermee toch met extra werk opzadelen) zoveel mogelijk konden helpen om die extra inspanning te verlichten. Daarin hebben we in a.s.r. een geschikte partij voor het intermediair gevonden met een complementair schadepakket. Van die mogelijkheid wordt door veel relaties gebruikgemaakt. Maar je ziet ook adviseurs die een andere keuze maken voor hun klanten.

”Digitale tsunami 

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

GOEDE KEUZE:✅

Start hier met Slimme Combinatie van AOV & Broodfonds
Close and go back to page