fbpx
Image
Image

Kabinet wil regels voor arbeidsongeschiktheid aanscherpen

 Het kabinet wil de criteria voor een arbeidsongeschiktheidsuitkering aanscherpen. Straks komt naar schatting 9 procent minder mensen dan nu in aanmerking voor de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen (WIA). Dat blijkt uit antwoorden van minister Koolmees van Sociale Zaken op Kamervragen.

Ook vallen er straks nog eens 4 procent meer mensen onder de regels voor gedeeltelijk arbeidsongeschikten, aldus Koolmees. Dat kan grote gevolgen hebben voor de hoogte van hun uitkering.

Verdiencapaciteit
De hoogte van de uitkering voor mensen die gedeeltelijk worden afgekeurd, wordt afhankelijk van het feit of ze voor hun resterende ‘verdiencapaciteit’ wel of geen werk vinden.

Minister Koolmees schat in dat straks jaarlijks 1.300 mensen die nu nog volledig arbeidsongeschikt worden verklaard, niet meer in aanmerking komen voor een WIA-uitkering.

Hij of zij heeft geen recht op een WIA-uitkering als er straks al één functie is die de zieke of lichamelijk beperkte kan doen, zoals servicemedewerker bij een fietsenstalling of op een callcenter. Nu is het nog zo dat iemand als arbeidsongeschikt wordt aangemerkt als hij of zij maar twee van de drie functies kan uitoefenen.

De wijziging geldt alleen voor nieuwe gevallen. Het kabinet wil zo de instroom in de WIA verlagen.

Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden

Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?

Wanneer verhoogt u uw uurtarief?

Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen:

De kwaliteit van uw werk en uw vakmanschap verbeteren met de jaren zodat u hier een hogere beloning voor kunt vragen
U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie

 Maar misschien wilt u uw tarief niet verhogen, omdat:

Uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt verhoogd
U bang bent dat klanten afhaken door de verhoging
U zich er simpelweg niet prettig bij voelt

Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw ondernemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.

Een tariefverhoging communiceren naar uw klant

Heeft u besloten uw uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak zult u uw klanten echter wel moeten informeren. We geven een paar tips.

Onafhankelijk Advies brengt verantwoordelijkheden met zich mee

aov adviesOnafhankelijk Advies 

De richtlijn IDD bevat een item over ‘onafhankelijk advies’, dat nog erg onderbelicht is gebleven. Elke financiële dienstverlener die advies geeft, moet straks aangeven of hij dat doet op een onafhankelijke basis of niet. Nederland neemt dit onderdeel over in de nationale wetgeving. “Want het is bij onafhankelijk advies belangrijk dat de adviseur/bemiddelaar een toereikend aantal verzekeringen met elkaar vergelijkt van verschillende verzekeraars”, zo stelt onze wetgever.

Een goede vraag is nu wat "een toereikend aantal” is. In eerdere publicaties heeft de AFM aangegeven dat dit minimaal 50 procent van de op de markt verkrijgbare verzekeringen moet zijn. Nu neigt de toezichthouder wel vaker richting de rol van wetgever, dus deze vingerwijzing moeten we serieus nemen.

Het recente debat over de evaluatie van het provisieverbod bevestigt dat. “In de sector is afgesproken dat je 50 procent van de markt in kaart moet brengen, wil sprake zijn van onafhankelijk advies”, stelde een politicus zonder aarzeling vast. Om er direct de vraag aan toe te voegen of 75 of 90 procent niet beter is.

Minister Hoekstra van Financiën heeft toegezegd nader te zullen bekijken of voor de titel ‘onafhankelijk advies’ een hoger percentage (dan 50 procent) verstandig is. Er is zelfs een motie aangenomen die hem hiertoe aanzet!

Dunne spoeling

Welke assurantiekantoren kunnen na 23 februari, op basis van dit criterium, nog volhouden dat zij onafhankelijk advies geven? Dat kon bij 50 procent al wel eens een heel kleine groep zijn, laat staan bij een hoger percentage. Immers, per product werken kantoren meestal met niet meer dan drie tot vijf aanbieders samen. Afgaande op cijfers van de AFM brengen tussenpersonen gemiddeld 70 procent van hun klanten bij één verzekeraar onder en nog eens 25 procent bij een tweede. Er blijven dus niet veel andere smaken over.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page