fbpx
Image
Image

Nieuwe Movir AOV Soepel en Zeker is nieuwe combi met Delta Lloyd?

Met een lager minimaal te verzekeren bedrag en de introductie van kortlopende dekkingen hoopt arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir zijn AOV aantrekkelijker te maken voor zelfstandige ondernemers. Na de overname van Delta Lloyd door NN Group, ook eigenaar van Movir, zijn de AOV’s van beide verzekeraars gecombineerd in de vernieuwde Soepel&Zeker AOV voor zelfstandigen.

Movir past looptijd en verzekerbaar bedrag AOV voor zelfstandigen aan; het minimaal te verzekeren bedrag heeft Movir verlaagd van € 12.000 naar € 2.500. Ook zijn er extra uitkeringsdrempels toegevoegd. Naast de langlopende AOV komt er voor zelfstandigen die daar geen behoefte aan hebben de mogelijkheid te kiezen voor kortlopende dekkingen. Verzekerden kunnen de AOV nu ook afsluiten met een looptijd van 2, 3, 4 of 5 jaar.

Aansluiting op broodfonds

Daarnaast voegt Movir een eigenrisicotermijn van 720 dagen toe aan de Soepel&Zeker AOV. Daarmee wil de verzekeraar het product beter aan laten sluiten op broodfondsen. Ondernemers kunnen volgens de voorwaarden na twee jaar terugvallen op de financiële zekerheid van een AOV. Ook helpt een re-integratieteam bij arbeidsongeschiktheid bij het terugkeren in het eigen beroep.

“Door de verbeteringen kunnen zelfstandig ondernemers bij Movir hun arbeidsongeschiktheidsrisico uitgebreid, maar ook minder uitgebreid afdekken”, zegt Tom Baken, manager Marketing & Sales van Movir. Ook huidige verzekerden kunnen gebruikmaken van de nieuwe voorwaarde

AOV Verzekeraars niet op aarde om claims af te wijzen; tientallen dossiers?

 
Dat arbeidsongeschiktheidsverzekeringen nog al eens in de uitkeringsfase tot conflicten leiden, ligt veelal aan zaken die in de acceptatiefase niet goed gaan. Dat betoogden AO-verzekeraars Movir en Reaal onlangs in een ronde tafel-discussie die am: organiseerde over dit onderwerp. Arthur van der Wal, directeur bij Movir: “Als je dat voortraject goed regelt, gaat het later niet fout.”

AM organiseerde de ronde tafelbijeenkomst naar aanleiding van enkele spraakmakende AOV-geschillen die het nieuws haalden. Meest in het oog springend: de zaak rondom voormalig quizmaster Willem Bol. Hij steggelt al jaren met Generali Nederland over diens zijn AOV-uitkering.

Tientallen actieve AOV-dossiers
Volgen Mark Ripmeester, advocaat bij Backx & Ripmeester Advocaten in Rotterdam haalt slechts een fractie van dit soort zaken het nieuws. Het advocatenkantoor heeft op dit moment “enkele tientallen” actieve AOV-dossiers lopen. Daarbij treedt het alleen maar op namens verzekerden. “Wij geloven niet in slechte verzekeraars, wij geloven wel in slechte schadebehandelaars. Er is veel tunnelvisie.”

‘Doorbraak nodig’
Volgens Ronald Pont, strateeg op het snijvlak van innovatie en groeiontwikkeling, is er een doorbraak nodig om de telkens terugkerende conflicten bij AOV’s tegen te gaan. “Wie kiest voor een AOV hoopt bij ziekte of na een ongeval met een beetje hulp snel weer aan de slag te kunnen. Dat je als zelfstandige bij arbeidsongeschiktheid misschien tijdelijk niet zelf volledig in je inkomen kunt voorzien, is het bijverschijnsel ervan. Vanuit de verzekeraar is arbeidsongeschiktheid een schademelding die in de praktijk draait om acceptatie van medische factoren en het vaststellen van de mate van arbeidsongeschiktheid.”

Preventie en re-integratie
Arthur van der Wal, directeur van arbeidsongeschiktheidsverzekeraar Movir, zegt het als de taak van zijn werkgever te zien om arbeidsongeschiktheid bij de verzekerden te voorkomen. “Daar zijn al onze investeringen in preventie en re-integratie op gericht.”

Onafhankelijke arbiter bij AOV-geschil moet vertrouwen aan de voorkant geven

 Univé werkt sinds begin deze maand met een onafhankelijke arbiter voor het beslechten van geschillen bij de uitkering van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen. De verzekeraar komt met een objectieve geschillenregeling om de zorgen weg te nemen die leven bij klanten. De verzekeraar en verzekerde zoeken samen de arbiter uit.

Onafhankelijke arbiter moet verzekerde houvast bieden bij AOV-geschil
Volgens Univé overheerst bij ondernemers de angst dat ze bij langdurige ziekte te weinig uitkering ontvangen vanuit de arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV). Ook negatieve berichten in de media over de AOV zouden hieraan hebben bijgedragen. Henk de Zwaan, propositiemanager zakelijk bij Univé: “Dit was voor ons aanleiding om te kijken hoe we het vertrouwen op dit punt bij onze leden kunnen vergroten. De objectieve geschillenregeling was hiervan het resultaat.”

‘Weinig discussie’
Volgens Zwaan is er binnen de eigen AOV-portefeuille van Univé weinig discussie in de uitkeringsfase en wordt er weinig gebruik gemaakt van de al bestaande mogelijkheid van een second opinion. “Maar de angst dat je te weinig uitgekeerd krijgt bij arbeidsongeschiktheid speelt wel een grote rol in het oriëntatie en afsluitproces. Met deze regeling willen we deze zorg wegnemen.”

Second opinion
Op het moment dat een klant het niet eens is met de vaststelling van de arbeidsongeschiktheid kan hij een second opinion vragen. Als Univé niet akkoord gaat met de bevindingen hiervan komt de onafhankelijke arbiter in actie. Wie dat wordt bepalen de klant en de verzekeraar samen. “De door de klant gekozen partij voor de second opinion kan de klant hierover bijvoorbeeld adviseren, of bijvoorbeeld een letselschadebureau”, aldus De Zwaan.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

GOEDE KEUZE:✅

Start hier met Slimme Combinatie van AOV & Broodfonds
Close and go back to page