Image
Image

Uurtarief ZZP-er zou regelmatig opnieuw bekeken moeten worden

Elke zzp‘er bepaalt zijn eigen tarief. Vaak is dat bij de start van het bedrijf berekend en daarna niet meer aangepast. Toch is het goed uw uurtarief jaarlijks tegen het licht te houden en te bepalen of u het moet aanpassen. Maar wanneer verhoogt u nu uw uurtarief? En, als u besloten heeft tegen een hoger tarief te gaan werken, hoe communiceert u dit dan naar uw klanten?

Wanneer verhoogt u uw uurtarief?

Er kunnen verschillende redenen zijn om uw uurtarief te verhogen:

De kwaliteit van uw werk en uw vakmanschap verbeteren met de jaren zodat u hier een hogere beloning voor kunt vragen
U wilt een financiële reserve opbouwen voor economisch mindere tijden
Uw kosten stijgen, al dan niet door inflatie

 Maar misschien wilt u uw tarief niet verhogen, omdat:

Uw klanten wellicht meer van u verwachten, omdat u uw tarief hebt verhoogd
U bang bent dat klanten afhaken door de verhoging
U zich er simpelweg niet prettig bij voelt

Het is belangrijk om goed inzicht in de financiële kant van uw bedrijf te hebben, zodat u tijdig kunt inspelen op mogelijke veranderingen. Uw uurtarief aanpassen kan een goede maatregel zijn. Uw ondernemingsplan met daarin uw doelstellingen is een praktisch hulpmiddel om te kijken of uw tarief nog actueel is. Zorg ervoor dat u de doelstellingen jaarlijks aanpast aan uw huidige situatie. De omstandigheden waarin u actief bent veranderen continu. Denk aan inflatie, stijgende kosten en wetgeving, maar ook zeker de tarieven van de concurrent.

Een tariefverhoging communiceren naar uw klant

Heeft u besloten uw uurtarief te verhogen? Dan is communicatie de volgende stap. Bepaal echter eerst hoe vaak uw klanten het betreffende product of de dienst afnemen. Is dat af en toe, of zelfs eenmalig? Dan hoeft u uw klanten misschien helemaal niet op de hoogte te brengen van de prijsstijging. Voor klanten is de tussenliggende periode dan lang genoeg om de oude prijs te vergeten. Vaak vinden ze het ook heel logisch dat er na verloop van tijd een prijsverhoging wordt doorgevoerd.

Vaak zult u uw klanten echter wel moeten informeren. We geven een paar tips.

Communiceer tijdig
Als u een grote groep vaste klanten heeft, is het raadzaam deze tijdig op de hoogte te stellen van uw tariefverhoging. Vermeld per wanneer de verhoging ingaat. Een plotselinge confrontatie met een tariefverhoging wordt vaak heel vervelend gevonden.

Kies voor een persoonlijke benadering
Indien u slechts enkele klanten heeft, of een paar hele belangrijke, dan is het raadzaam om deze persoonlijk te informeren. Ga bij ze langs of bel ze op. Dit geldt zeker voor klanten waarvan u een negatieve reactie verwacht.

Maak geen excuses
U heeft uw tariefverhoging weloverwogen genomen. U hoeft uw klanten hiervoor dan ook geen excuses aan te bieden. Breng uw boodschap over uw tariefverhoging zo standvastig mogelijk. Onzekerheid wekt de indruk dat er ruimte is voor onderhandeling.Voorkom dat!

Geef vaste klanten een voordeel
Doe uw trouwste klanten een aanbieding; laat ze nog een laatste keer voor het oude tarief uw product of dienst afnemen, om ze te bedanken voor hun loyaliteit. Zeg er wel bij dat er de volgende keer een wat hoger tarief geldt.

U kunt de verhoging in stapjes doorvoeren
Het voordeel van een geleidelijke verhoging is dat uw klanten aan de nieuwe prijs kunnen wennen. Vaak reageren klanten echter hetzelfde (negatief) als ze meer moeten betalen. Dit pleit voor een eenmalige verhoging. Maak deze afweging zorgvuldig.
Uw uurtarief bepalen
Heeft u moeite om uw uurtarief te bepalen? Met een te hoog tarief prijst u zich uit de markt, maar een te lage vraagprijs kan de indruk wekken dat uw werk weinig waard is. Bereken uw uurtarief aan de hand van de video 'Hoe bepaal ik mijn uurtarief?', of bekijk het webinar 'Bepaal een passend uurtarief'.

Bedrijfsgegevens

aov-zzp.nl is onderdeel van: 
Tune Financial Planning

Bezoekadres: (alleen op afspraak)

Rode gebouw waarop "Zuidstede" staat
Zadelstede 10  | De Pionier (4e verdieping nr. 5)

3431 JZ NIEUWEGEIN

030 - 6 30 88 30
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

AFM vergunning: 12002591

Deze website is  SSL beveiligd 

©2019 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services