Advies is altijd persoonlijk...of niet?
Advies is niet PER DEFINITIE PERSOONLIJK. Advies bij schade- en inkomensverzekeringen wordt in de toekomst met name nog gegeven in de zakelijke markt, voorspelt Jack Hommel, directeur Avéro Achmea.
De focus van Avéro Achmea verschuift dan ook al langere tijd in de richting van advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt en die vernieuwing voorstaan. De waarde van digitaal advies stond niet voor niets centraal in 2017. “We zien momenteel
een digitale tsunami”, zegt Hommel.
Acht jaar geleden heeft Avéro Achmea besloten zich volledig te gaan focussen op de zakelijke markt. Onlangs werd bekend dat de maatschappij als gevolg van dit besluit dit jaar stopt met particuliere schadeverzekeringen via de provinciale tekening.
Hoewel dit eraan zat te komen, kwam het voor veel van de betrokken adviseurs als een verrassing. De reacties vanuit de markt waren dan ook niet mis. “Dat is soms best lastig en ik heb alle begrip voor die emoties. Maar als bedrijf kun je niet investeren
in een nieuwe wereld zonder afscheid te nemen van de oude.
De focus van Avéro Achmea ligt al langere tijd op advieskantoren die actief zijn op de zakelijke markt en die vernieuwing voorstaan. Daarvan hebben we er zo’n 2.000 in de boeken staan, waarvaneen deel via serviceproviders en het volmachtmodel
binnenkomt. Toegevoegde waarde zit in het advies. In onze optiek wordt dat advies in de toekomst met
name nog gegeven in de zakelijke markt.”
Het afscheid van de provinciale markt werd onvermijdelijk nu Achmea klaar is om over te gaan op nieuwe administratiesystemen voor de particuliere markt. Deze zijn ingericht voor de labels Centraal Beheer en Interpolis. De overgang betekent dat oude systemen worden uitgezet, ook die waar Avéro Achmea op draait. Het nieuwe systeem ook geschikt maken voor de relatief kleine particuliere portefeuille van Avéro Achmea zou te kostbaar worden, zegt Hommel. “We hebben bij dit besluit ook gekeken hoe we het intermediair (die we hiermee toch met extra werk opzadelen) zoveel mogelijk konden helpen om die extra inspanning te verlichten. Daarin hebben we in a.s.r. een geschikte partij voor het intermediair gevonden met een complementair schadepakket. Van die mogelijkheid wordt door veel relaties gebruikgemaakt. Maar je ziet ook adviseurs die een andere keuze maken voor hun klanten.
”Digitale tsunami