Geen abonnement, lekker goedkoop, maar dan later toch op de blaren zitten?
Een klant die niet kiest voor een Service Garantie Abonnement, (maar alles zelf wil doen en zo goedkoop mogelijk uit denkt te zijn) . kiest voor 'Beheer', kan zijn adviseur later niet verwijten dat hij geen advies heeft gegeven. Dat stelt de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2017-828.
De consument stelde dat de adviseur tekort zou zijn geschoten in de nakoming van zijn zorgplicht en vorderde een bedrag van 15.000 euro. De commissie: "Vast staat dat Consument bij het ondertekenen van de overeenkomst van opdracht in 2013 heeft gekozen voor louter het beheer van de verzekering. Indien Consument tevens advies van de Tussenpersoon ten aanzien van de verzekering wenste dan had hij voor de optie 'advies' kunnen kiezen waarvoor hij dan ook een hogere vergoeding aan de Tussenpersoon verschuldigd zou zijn. Nu Consument hier, naar aangenomen moet worden welbewust, niet voor heeft gekozen, kan de Commissie hem niet volgen in zijn standpunt dat de Tussenpersoon hem had moeten adviseren ten aanzien van het verzekerde bedrag van de verzekering.
"Naar het oordeel van de Commissie had Consument een eigen verantwoordelijkheid aangaande het verzekerde bedrag en de bijbehorende premie. Zo heeft Consument niet gereageerd op de verzoeken van de Tussenpersoon om zijn inkomen door te geven, zodat de gevolgen daarvan voor risico en rekening van Consument blijven.