fbpx
Image
Image

Verwerken BSN nummer door adviseurs is beperkt toegestaan

 Verwerken BSN door adviseurs is beperkt toegestaan

Aangezien hierover veel vragen blijven bestaan, licht Adfiz toe hoe het wel zit met het BSN-nummer en de AVG.

In juli antwoordde het ministerie van Financiën de Contactgroep Automatisering dat zij geen aparte wettelijke grondslag zal bevorderen voor adviseurs en bemiddelaars om het Burgerservicenummer (BSN) te mogen gebruiken. De publicaties hierover hebben in de markt veelvuldig tot de misvatting geleid dat het BSN helemaal niet verwerkt mag worden door financieel adviseurs.

Adfiz: "Het verwerken van het Burgerservicenummer mag allen voor doeleinden die per wet bepaald zijn. In sommige situaties moet je als financieel adviseur het BSN dus verwerken. Uiteraard schrijft de wet niet voor dat de onafhankelijk financieel adviseur in die situaties een rol móet hebben. Logischerwijs geeft de wet de adviseur dan ook geen wettelijke plicht om het BSN te verwerken. Hierdoor is waarschijnlijk het misverstand ontstaan dat adviseurs het BSN niet mogen verwerken. Het ontbreken van de wettelijke plicht wil echter niet zeggen dat je geen recht hebt om het BSN te gebruiken. Adfiz heeft dit besproken met de Autoriteit Persoonsgegevens (AP) om de nodige duidelijkheid te krijgen en op haar Privacy Portaal aan de gehele markt uitleg gegeven.

"De Autoriteit heeft in januari schriftelijk geantwoord dat een onafhankelijk financieel adviseur vaak de positie inneemt van een gemachtigde hulppersoon. Hij treedt immers tegenover de burger op als adviseur en tegenover de aanbieder als gemachtigde van die burger. 'Als in die verhouding voor het uiteindelijk af te nemen financieel product het BSN wettelijk moet worden verwerkt door de financiële instelling, dan is de financieel adviseur van de burger gemachtigd tot het gebruik van het BSN. De burger mag en moet het BSN in die situatie immers zelf ook aan de financiële instelling bekend maken.' Dit betekent dus dat je als adviseur in al die situaties het BSN gewoon namens je klant mag doorgeven aan de aanbieder.

Adviseur heeft recht op overeengekomen honorarium

 Ook al waren zij niet tevreden over de dienstverlening van hun adviseur, laat de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) consumenten toch de overeengekomen advieskosten van 850 euro betalen (uitspraak 2018-477).

De consumenten sloten op 1 augustus 2017 met de adviseur (Het Nederlands Hypotheken Netwerk) een opdracht tot advies en bemiddeling in verband met het oversluiten van een hypotheekovereenkomst. Volgens de consumenten leverde de adviseur daarna 'broddelwerk' en wilden zij niet langer door hem geholpen worden.

Volgens artikel 7:408 van het Burgerlijk Wetboek mocht de overeenkomst van opdracht door de consumenten worden opgezegd. In de overeenkomst was echter bepaald dat de consumenten in een dergelijk geval kosten verschuldigd zijn van 850 euro. In beginsel, aldus de Commissie, zijn de consumenten daarom de overeengekomen advieskosten van 850 euro verschuldigd.

De Commissie merkt op dat er "in die omstandigheden geen aanleiding bestaat de advieskosten te matigen. Daarvoor zou vereist zijn dat het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar zou zijn dat Adviseur aanspraak houdt op het gehele honorarium. In de gegeven omstandigheden is voor het – overigens niet buitensporige – honorarium van 850 euro een financieel rapport aangeleverd. Nadat Consumenten hun onvrede uitspraken over de gemaakte fouten in het initiële rapport heeft Adviseur dat rapport binnen bekwame tijd hersteld. De Commissie acht de gemaakte fouten niet van dien aard, dat daar een vergoeding van advieskosten aan verbonden zou moeten worden. Bovendien is niet gebleken dat er door toedoen van Adviseur bepaalde termijnen niet gehaald zijn, waardoor Consumenten schade hebben geleden".

"ASR zal naar Vivat kijken, maar niet tegen elke prijs’

 “Verdere consolidatie is gezond”, zegt ceo Jos Baeten over de mogelijke verkoop van Vivat door het Chinese moederbedrijf Anbang. “Vivat zou een grote transactie zijn, en daar zullen we naar kijken, maar niet tegen elke prijs”, aldus de bestuursvoorzitter. Komende periode staat voor ASR in het teken van het gezond maken van de schadeportefeuille van Generali.

Jos Baeten: ‘ASR zal naar Vivat kijken, maar niet tegen elke prijs’
“We denken dat het sowieso goed is dat de markt verder consolideert. We zitten niet meer in een markt van groei. Consolidatie is gezond”, zei de ASR-topman in een telefoongesprek naar aanleiding van de vandaag gepresenteerde halfjaarcijfers. “Onze focus is altijd geweest op kleine en middelgrote overnames. Als de unieke kans zich zou voordoen dat Vivat te koop komt, zou dat een grote transactie beteken. Die zullen we bekijken, maar niet tegen elke prijs.”

Verkoopproces nog niet gestart
Volgens Baeten is er nog geen sprake van dat ASR zijn belangstelling voor Vivat formeel kenbaar heeft gemaakt. “Ik lees in de kranten dat bankiers zijn benaderd, maar ik heb nog niet gehoord dat het verkoopproces is opgestart. Dat zullen we afwachten.”Dat de verzekeraar midden in de integratie van het overgenomen Generali zit, hoeft nieuwe transacties niet in de weg te zitten. “De Generali-integratie verloopt heel voorspoedig. We kijken altijd heel zorgvuldig of we operationeel in staat zijn een overname te doen. Dat kan echter pas als een transactie zich voordoet”, aldus de bestuursvoorzitter.

Lagere kosten
Baeten toonde zich vanochtend tevreden over de halfjaarcijfers van de eerste zes maanden van 2018. Het waren de eerste cijfers waarin de acquisitie van Generali zichtbaar is. ASR zag de winst slinken en de combined ratio oplopen als gevolg van de overname. “De hogere combined ratio was bij ons bekend, dus dat is geen verrassing. De bijdrage van het Leven-segment aan het resultaat is iets positiever en valt wat eerder dan we hadden verwacht.”

De combined ratio steeg door de overname naar 97,1%, een fractie boven de eigen doelstelling. Volgens Baeten zijn de kosten bij ASR significant lager dan bij Generali. Het overhevelen van de Generali-portefeuille naar de ASR-boeken zal daardoor automatisch tot verbetering van de combined ratio leiden.

  1. Uit Vakblad VVP"Laat het ons weten en we brengen het in bij experts, zoals Janthony Wielink en Arnoud Wennekus
  2. Meeste zzp’ers verzekeren zich nog steeds maar niet tegen arbeidsongeschiktheid
  3. Verzwijging voldoende om AOV uitkering terug te vorderen?
  4. Is Willem Bol zijn AOV-uitkering onrechtmatig beëindigd door Generali / ASR... of niet?
  5. Aegon moet acceptatiebeleid bij AOV uitleggen
  6. Aov mag maandelijks 144 euro kosten van zzp’er (bruto of netto?)
  7. ORV uitspraak Kifid en traditionele bangmakerij die er weer vanuit gaat zwaar overtrokken (wat is nieuw?)
  8. Adfiz: ‘Recht op herbeoordeling staat niet helder in AOV’
  9. Eenzijdige schadevaststelling bij AOV is geen oneerlijk beding
  10. Arag laat vordering op tussenpersoon verjaren en komt daarmee weg
  11. Beste AOV Verzekeraar wij van AOV-ZZP.nl gaan ervan uit dat u werkt volgens de afspraken die in het verbond zijn gemaakt
  12. ‘AOV ZZP vraagt om minstens zoveel advies als hypotheek’ ...ASR keert 18 miljoen aan uitkeringen per maand
  13. Consumentenbond: Verzekeringsbranche niet transparant over provisies
  14. Eindelijk weer eens actie in AOV Verzekeringen
  15. Vakantie tips voor lange autoritten: portemonnee uit de kontzak :-)
  16. Lijst van brancheorganisaties met kortings afspraken voor AOV verzekering zelfstandigen
  17. Psychische klachten uitsluiten op AOV verzekering zelfstandig ondernemer mag
  18. Amersfoortse introduceert Langer mee AOV voor zwaardere beroepen
  19. Minder zzp’ers verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid
  20. ‘Verplichte AOV voor de schijnzelfstandige komt er via een politieke omweg

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page