Standaardproducten toch niet bevorderlijk voor vergelijkingsgedrag
Standaardproducten zorgen er niet voor dat consumenten beter of meer financiële producten met elkaar gaan vergelijken. Dat concludeert toezichthouder AFM uit een onderzoek naar het effect van financiële standaardproducten op het keuzegedrag van consumenten. "Er is volgens ons weinig aanleiding om te denken dat standaardproducten consumenten in staat stellen bewustere keuzes te maken voor beter passende producten. Anders gezegd: standaardproducten maken van consumenten geen rationele(re) beslissers."
De AFM heeft het onderzoek gedaan in opdracht van minister Dijsselbloem (Financiën). Bij het onderzoek is gebruik gemaakt van gedragswetenschappelijke inzichten. "Op basis van de resultaten ziet de AFM weinig reden om aan te nemen dat standaardproducten het vergelijkingsgedrag van consumenten bevordert", zo luidt de conclusie. "Onder bepaalde voorwaarden kunnen standaardproducten wel keuzes sturen in maatschappelijk gewenste richting of onderconsumptie tegengaan. Voor verder inzicht in de effectiviteit van standaardproducten is aanvullend onderzoek noodzakelijk."