fbpx
Image
Image

Beleid overheid bevorderen keuzegedrag AOV verzekeringen,

rijksoverheid 300 171Ondernemers die een zwaar of fysiek beroep uitoefenen, kunnen op termijn worden geconfronteerd met beperkingen om hun beroep in de huidige vorm uit te oefenen. Voor het vergroten van de bewustwording op dit gebied en het verhogen van de verzekeringsgraad zal de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid in 2019 starten met het programma 'Bevorderen keuzegedrag'. Zo blijkt uit de kamerbrief 

'Gesprekken met verzekeraars over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen voor zelfstandigen'. Een aantal opvallende punten in die kamerbrief:

• 'Bevorderen keuzegedrag' moet zelfstandigen bewegen een bewuste keuze te maken voor de risico's Ilan arbeidsongeschiktheid. De overheid wil dit bereiken door 'het introduceren van concrete instrumenten'.
• 'Bevorderen keuzegedrag' focust in eerste instantie niet op het verhogen van eindleeftijden voor moeilijk verzekerbare zelfstandigen. Verzekeraars geven aan dat een AOV hierdoor minder goed betaalbaar wordt; "op dit terrein ligt het meer voor de hand om in te zetten op het reduceren van het arbeidsongeschiktheidsrisico dan het aanpassen van de AOV voor deze groep".
• De minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid heeft eind 2018 gesproken met het Verbond ven Verzekeraars. Voor her bepalen van de actuele verzekeringsgraad heeft de minister gebruik gemaakt van de volgende gegevens:

- 2013: statistieken hoe ondernemers verzekerd zijn (19%, waarvan 86% met een AOV);
- 2008. Aantal ondernemers met non-acceptatie (3%);
- 2009: aantal ondernemers met vangnetverzekering (4%)
• Bij het 'Bevorderen van keuzegedrag' spelen financieel adviseurs een belangrijke rol.

Gezondheidsverklaring steeds vaker telefonisch: Eigenbelang van de verzekeraar...

tegel 1Een gezondheidsverklaring voor een ORV of AOV telefonisch doorlopen met de klant is een tijdsinvestering, maar die win je aan het eind van het proces van medische acceptatie vaak ruimschoots terug. Dat bleek donderdagmiddag bij de themabijeenkomst Medische Acceptatie van het Keurmerk Klantgericht Verzekeren (KKV).

(Opmerking Arnoud Wennekus Tijdsinvestering voor de verzekeraar!? Het gaat erom jouw service en waarde naar de klant toe te verbeteren, niet om jouw eigenbelang: Geen tijdsbesparing voor het professionele intermediair en ook niet voor de klant. Hooguit wel een kortere wachttijd en een kortere periode voorlopige dekking op (meestal op kosten van de verzekeraar)

Ook bij de gezondheidsverklaring geldt: een beller is sneller
Telefonisch contact rondom de medische acceptatie betekent vooral veel informatie vragen. En dat vergt tijd, vertelde Nina van der Maat, teamcoördinator van de medische dienst van De Goudse. Die verzekeraar was gisteren gastheer van de themamiddag van het KKV. Het publiek: keurmerkcoördinatoren en medisch acceptanten. Van der Maat: “We proberen met een telefonische gezondheidsverklaring te voorkomen dat mensen zelf een minder goede inschatting maken van wat relevant is voor een gezondheidsrisico.”

Drie verzekeraars boven de norm
Aanleiding voor de themamiddag was een onderzoek naar de prestaties van zestien verzekeraars op het gebied van medische acceptatie. De Goudse kwam als beste uit de bus met een maximale score van 5 punten. De keurmerkgever roemde onder andere het telefonisch contact rondom de gezondheidsverklaring. NN (4,7) en FBTO (4,0) completeerden de top 3. Van de andere keurmerkhouders in de benchmark maakte het KKV de scores niet bekend. Die liggen echter allemaal onder de 4, de grens die het keurmerk zelf als acceptabel beschouwt. De gemiddelde score was 3,4 en de verzekeraar met het laagste cijfer kwam niet verder dan een 1,7.

Meeste claims op AOV verzekering in verband met ongevallen

feitenfabels 200 123Verwondingen en ongevallen waren vorig jaar de belangrijkste veroorzaker van arbeidsongeschiktheid. Uit een inventarisatie van Reaal blijkt dat 18 procent van het uitval onder ondernemers hieraan te wijten is. Reaal wil daarmee wijzen op het feit dat ook gezonde zelfstandigen kunnen uitvallen. Arbeidsongeschiktheid in verband met overspannenheid of burn-outklachten (psyche) veroorzaken 17 procent van alle claims.

Meeste claims op AOV van Reaal in verband met ongevallen.De volledige top 5 van Reaal (exclusief zwangerschap) is als volgt:

  • Verwondingen en ongevallen (18%)
  • Psyche (17%)
  • Houding- en bewegingsapparaat (15%)
  • Hart- en vaatziekten (4%)
  • Kanker en tumoren (4%)


Volgens AOV-directeur van Reaal Pim Hafkenscheid blijven ondernemers met een gezonde levensstijl langer fit en hebben zij ook minder psychische klachten. “Wij zien echter wel een keerzijde van de medaille, want wij zien elk jaar weer een flinke uitval van gezonde ondernemers door ongelukken. Met name tijdens het sporten, zoals fietsen. En rond deze tijd van het jaar zien we natuurlijk ook ongevallen met skiën.”

Verschuiving naar privé
Het aantal meldingen bij Reaal in verband met psychische klachten neemt toe. “Ook in de media en de maatschappij komt meer aandacht voor mentale problemen zoals burn-outs, depressies of overspannenheid”, zegt Hafkenscheid.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page