Vergelijkingssites geven meer keuzestress
Door de extra transparantie in de financiële adviesmarkt weten klanten beter wat er te halen is en wordt de focus op de prijs groter. Naarmate er meer vergelijkingssites komen wordt de keuzestress voor consumenten ook groter. Dat is in het voordeel van de adviseur." Dit stelt onderzoeker Fred de Jong in een artikel in de Actuaris over de veranderende rol van het intermediair.
10 februari 2016
De Jong zegt dit naar aanleiding van de vraag of de opkomst van vergelijkingssites en platforms een bedreiging of ene uitkomst is voor het intermediair. Veel vergelijkingssites zijn in handen van het intermediair, en vormen in die zin geen bedreiging. Wel heeft het intermediair volgens De Jong een "uitdaging om ook qua digitalisering een slag te maken naar de consument en daarbij duidelijk te maken wat de specifieke toegevoegde waarde is en de onderscheidende kracht ten opzichte van zowel de directe aanbieders als de vergelijkingssites”.
Provisieprikkel
Gevraagd of de provisieprikkel is verdwenen en of er een cultuuromslag waarneembaar is, zegt De Jong: “De prikkel is verdwenen bij een deel van de producten, namelijk de complexe en impactvolle producten. Bij schadeverzekeringen en consumptief krediet is provisie echter nog steeds de leidende beloningsvorm. Voor veel intermediairs zijn schadeverzekeringen, en dus provisie, nog steeds de belangrijkste inkomstenbron. De gewenste cultuuromslag vindt voorlopig dus maar deels plaats. Wel is waarneembaar dat het intermediair veel klantgerichter en kwalitatief beter is geworden onder druk van de regelgeving en het toezicht. Doordat je nu een factuur aan de klant moet ‘verkopen’ ben je gedwongen veel scherper uit te leggen wat de toegevoegde waarde is voor de klant.”