fbpx
Image
Image

AOV klaverblad Royal Opstap AOV

klaverKlaverblad heeft de Royaal Opstap AOV geïntroduceerd. De polis kan zowel via een adviseur als direct bij Klaverblad worden gesloten.

De verzekering heeft een uitkeringsduur van maximaal vijf jaar. Hierdoor is de premie lager dan bij een ‘gewone’ arbeidsongeschiktheidsverzekering,aldus Klaverblad. “Sommige ondernemers kunnen zich een arbeidsongeschiktheidsverzekering met een langere uitkeringsduur niet veroorloven of vinden deze simpelweg te duur”, zegt directeur Peter Paul Barth. “Omdat wij deze groep toch de mogelijkheid willen bieden om zich te verzekeren tegen arbeidsongeschiktheid, hebben wij de Royaal Opstap AOV ontwikkeld.”

De Royaal Opstap AOV kan een goede oplossing zijn voor bijvoorbeeld startende ondernemers, kleine zelfstandigen of zzp’ers, aldus Klaverblad. Een klant kan zijn Royaal Opstap AOV binnen drie jaar zonder gezondheidswaarborgen omzetten naar een verzekering met een langere uitkeringsduur.

meningvandeaovexpert-200-89

 

 

 

 

Weinig spannend en innovatief. Wel wordt er openlijk gesteld dat het ook rechtstreeks, zonder tussenpersoon kan. Eerder constateerden we al dat dat tegen een kunstmatig lage prijs wordt aangeboden.. Deze AOV voor startende ondernemers rechtstreeks laten sluiten lijkt me het recept om Tros Radar's uitzending  te halen.Juist die doelgroep heeft wat mij betreft extra aandacht en professionele begeleiding nodig.

Heldere en te verwachten antwoorden van de minister op AOV (Radar) Vragen

Vragen van de leden Aukje de Vries en Ziengs (beiden VVD) aan de Minister van Financiën over de Radar-uitzending over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (ingezonden 21 januari 2016).

Antwoord van Minister Dijsselbloem (Financiën) (ontvangen 12 februari 2016).

Vraag 1

Kent u de Radar-uitzending over arbeidsongeschiktheidsverzekeringen van 18 januari 2016? Wat vindt u daarvan? Klopt de strekking van deze uitzending en was dit bekend bij uw ministerie?

Antwoord 1

Ik ben bekend met de Radar-uitzending van 18 januari 2016. Voor de beantwoording van de overige (deel)vragen verwijs ik naar de hiernavolgende beantwoording van de vragen 2 tot en met 6.

Vraag 2

Deelt u de mening dat de arbeidsongeschiktheidsverzekering naar behoren moet werken?

Antwoord 2

Voor een verzekeringnemer moet het duidelijk zijn waarvoor hij zich wel en niet verzekert en onder welke voorwaarden dit gebeurt voordat hij een arbeidsongeschiktheidsverzekering afsluit. Verzekeraars dienen zich gedurende de looptijd en bij eventuele opzegging van een arbeidsongeschiktheidsverzekering, te gedragen als een redelijk handelend verzekeraar met inachtneming van bestaande wet- en regelgeving zoals onder andere regelgeving die betrekking heeft op het productontwikkelingsproces. Sinds 1 januari 2013 gelden er wettelijke eisen ten aanzien van de kwaliteit van productontwikkelingsprocessen van financiële ondernemingen en de daaruit voortvloeiende producten. De productontwikkelingsprocessen dienen er toe te leiden dat producten op evenwichtige wijze rekening houden met de belangen van de klant. De AFM houdt toezicht op het productontwikkelingsproces.

Vraag 3, 4

Waarom moeten verzekeraars niet vooraf mensen toetsen bij een arbeidson-geschiktheidsverzekering in plaats van dat de verzekeraar tijdens het traject, na soms jaren premie betalen, bepaalt dat er geen recht is op een uitkering vanuit arbeidsongeschiktheidsverzekering vanwege onbewust niet gemelde feiten? In hoeverre zijn verzekeraars voldoende transparant over de voorwaarden van hun verzekeringen richting ZZP’ers (zelfstandigen zonder personeel)?

AOV moet duidelijker

dijnselbloem

Minister Dijsselbloem vindt dat de informatie omtrent een AOV duidelijker moet. Dit laat hij weten in een brief naar aanleiding van Kamervragen van Aukje de Vries en Erik Ziengs (beiden VVD). “Het moet duidelijk zijn waarvoor een klant zich wel of niet verzekert en onder welke voorwaarden dit gebeurt”, aldus de minister.

De VVD’ers vragen zich af waarom verzekeraars niet vooraf mensen toetsen bij een AOV. Dijsselbloem: “Een verzekeraar heeft gegevens nodig om een inschatting te kunnen maken van het risico en een daarbij passende premie te kunnen vaststellen. Deze gegevens verkrijgt de verzekeraar middels een gezondheidsverklaring van de klant.” De minister benadrukt dat de klant alle feiten dient te melden die hij kent of behoort te kennen en waarvan hij weet of behoort te begrijpen dat de beslissing van de verzekeraar en de voorwaarden hiervan af kunnen hangen. “Dit betekent onder meer dat de klant die te goeder trouw handelt door de verzekeraar niet kan worden afgerekend op het niet meedelen van feiten die hij niet kende en dat niet kan worden verwacht dat hij rekening houdt met zaken die voor hem als klant niet voor de hand liggen als relevante persoonlijke gegevens.”

Dijsselbloem stelt ook dat een verzekeraar een claim dient te honoreren als de niet-gemelde informatie niet van belang is voor het risico dat zich heeft verwezenlijkt. “Dit betekent dat het niet-gemelde gegeven geen verband dient te houden met de reden voor de arbeidsongeschiktheid. Dit geldt overigens niet als de verzekeraar bij kennis van de ware stand van zaken geen verzekering zou hebben gesloten”, haast de minister zich te zeggen.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page