fbpx
Image
Image

Adfiz vreest 'schijnpassendheid' bij financiele basisproducten

Adfiz vreest 'schijnpassendheid' bij financiele basisproducten


Intermediairvereniging Adfiz ondersteunt het pleidooi van de Consumentenbond om financiële producten begrijpelijker te maken voor de klant. De wens om zogeheten basisproducten te ontwikkelen onderschrijft Adfiz echter niet: "Die wekken mogelijk de verkeerde verwachting van passendheid."

De Consumentenbond startte eerder deze week een campagne, waarbij aanbieders worden uitgenodigd om basisproducten te ontwikkelen en aan te melden. De roep om heldere producten juicht Adfiz toe, maar: "Als aanbieders

'basisproducten' in de markt brengen waaraan de Consumentenbond de nodige publiciteit geeft, verwachten wij dat consumenten deze producten bij voorbaat als

passend zullen ervaren. De praktijk is echter dat de dekking voor het ene een deel van de consumenten te ruim en dus niet passend is, en voor het andere deel juist te beperkt en dus niet passend."

Adfiz vindt dat alle producten helder moeten zijn en moeten doen wat ze beloven. De organisatie zegt in te zetten op empowerment van de consument, maar vraagt ook aandacht voor de rol van de adviseur: "Die kan, onafhankelijk van de productaanbieder, de klant helpen met het in kaart brengen van zijn vaak complexe behoefte en toetsen of de klant begrijpt wat hij aanschaft, wat hij van het product mag verwachten en hoe dat aansluit bij zijn belang."

Dekkingsgraad pensioenen beter door stijging lange rente

Dekkingsgraad pensioenen beter door stijging lange rente

De financiële positie van pensioenfondsen is verbeterd in het vierde kwartaal van 2010. Dit kwam vooral door de stijging van de lange rente. Hierdoor hoeven pensioenfondsen minder geld te reserveren voor toekomstige uitkeringen.

Uit woensdag gepubliceerde cijfers van De Nederlandsche Bank (DNB) blijkt dat de gemiddelde dekkingsgraad van pensioenfondsen is gestegen van 99 procent eind september naar 107 procent aan het einde van het jaar.De dekkkingsgraad geeft aan of pensioenfondsen voldoende geld in kas hebben om aan hun toekomstige verplichtingen te voldoen. DNB stelt als minimumeis een dekkingsgraad van 105 procent.

Meer rente
De verplichtingen van pensioenfondsen zijn voor het eerst sinds juni 2009 gedaald, met 62 miljard euro tot 699 miljard euro. In het laatste kwartaal steeg de lange rente weer van 3 procent naar 3,8 procent.Behalve de rente steeg ook de waarde van beleggingen in aandelen in het vierde kwartaal. Maar dit was onvoldoende om het verlies van de beleggingen in vastrentende waarden (staats- en bedrijfsleningen, hypotheken) goed te maken, aldus DNB.Nog altijd zijn er pensioenfondsen in de problemen. Het aantal deelnemers dat is aangesloten bij een pensioenfonds met een dekkingsgraad van minder dan 105 procent, bedraagt drie miljoen. Dat waren er in het derde kwartaal van vorig jaar 4,8 miljoen.(
ANP)


Provisie bemiddelaars nog steeds te hoog

Provisie bemiddelaars nog steeds te hoog

De consument betaalt in veel gevallen nog altijd te veel voor verzekeringen die worden afgesloten bij een hypotheek of een lening. De verzekeraar betaalt namelijk in een ,,substantieel deel'' van de gevallen nog te veel provisie aan adviseurs en bemiddelaars, blijkt uit dinsdag gepubliceerd onderzoek van de Autoriteit Financiële Markten (AFM). Excessen komen niet meer voor, maar vaak is de provisie nog te hoog in verhouding tot wat de tussenpersoon ervoor doet.

Het gaat om verzekeringen die samen met een krediet worden afgesloten en die het risico afdekken van de gevolgen van werkloosheid, arbeidsongeschiktheid of overlijden. Twee jaar geleden bleek uit onderzoek van de AFM dat tussenpersonen provisies kregen die konden oplopen tot 80 procent van de totale premie. Sinds januari 2010 geldt de regel dat provisies ,,passend'' moeten zijn en nu heeft de AFM de hoogte opnieuw onder de loep genomen.

Buitensporige provisies tot 80 procent, heeft de AFM niet meer gezien. Maar in veel gevallen zijn ze nog wel te hoog. AFM heeft de betrokken partijen aangesproken en oppert dat verzekeraars een vast bedrag afspreken of een plafond vaststellen voor de provisie.

Ook wijst de AFM er in een brief aan verzekeraars op dat bij kleine consumptieve kredieten een verzekering doorgaans niet in het belang van de klant is. De kosten ervan staan vaak niet in verhouding tot het financiële risico dat ermee wordt afgedekt.(ANP)

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page