Consument positief over duidelijkheid advieskosten
Consument positief over duidelijkheid advieskosten
Een ruime meerderheid van de consumenten is inmiddels bekend met het provisieverbod. De meeste consumenten (70%) zijn ervan op de hoogte door berichten in de media, en niet via de adviseur of verzekeraar. Ongeveer twee derde is neutraal tot positief over de veranderingen. Wie positief is, is dat vooral omdat hij precies weet wat hij waarvoor betaalt. Dat blijkt uit een meting onder 500 consumenten door onderzoeksbureau GfK, in opdracht van het Verbond. Van Verzekeraars.
Om te polsen hoe de consument denkt over de veranderingen per 1 januari 2013, liet de brancheorganisatie begin december een eerste meting uitvoeren door GfK; in de eerste helft van januari is een tweede meting verricht. Daaruit blijkt dat het aantal mensen dat bekend is met het provisieverbod, licht is gestegen: van 53% in december naar 58% in januari. Bijna twee op de drie mensen vindt de overheid nog steeds de meest geschikte partij om informatie over het provisieverbod te verstrekken, gevolgd door de verzekeraar (44%) en de adviseur (30%).