fbpx
Image
Image

Vertrouwen in verzekeraars hoogst sinds vijf jaar

Het vertrouwen van Nederlanders in verzekeraars neemt toe. Met een stand van -17 in het vierde kwartaal van 2013 staat de vertrouwensindex op het hoogste niveau sinds de start van de meting in 2009. Alle indicatoren uit de vertrouwensindex laten een positiever beeld zien ten opzichte van het vorige kwartaal. Vooral het vertrouwen van consumenten in de aanschaf van duurzame financiële producten stijgt. Dat blijkt uit een meting van het Centrum voor Verzekeringsstatistiek (CVS).

Het CVS meet ieder kwartaal de mate van vertrouwen van de Nederlandse consument in verzekeraars. Bij een indexwaarde van 0 is het aandeel pessimisten gelijk aan het aandeel optimisten. Na een daling van de waarde in 2011 neemt het vertrouwen sindsdien vrijwel ieder kwartaal toe. In 2013 stijgt het vertrouwen in verzekeraars van -23 in het derde kwartaal tot -17 in het vierde kwartaal. Het vertrouwen van consumenten in de economie neemt dezelfde periode sterker toe van -30 in het derde kwartaal tot -9 in het vierde kwartaal. Consumenten hebben meer vertrouwen in hun persoonlijke financiële situatie en hun koopbereidheid is groter. Dit sluit aan bij het stijgende vertrouwen dat consumenten hebben voor de aanschaf van een duurzaam financieel product, zoals een hypotheek, in het vierde kwartaal van 2013.

Reactie AFM op Tros Radar

afmlogo
Naar aanleiding van onze uitzending over tussentijdse verhogingen van premies op de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, geeft de Autoriteit Financiele Markten (AFM) onderstaande reactie.
'Ook de Autoriteit Financiele Markten (AFM) ziet dat de ontwikkelingen bij arbeidsongeschiktheidsverzekeringen niet positief zijn en dat verzekeraars hun premies verhogen.

Uiteraard heeft dit onderwerp de voortdurende aandacht van de AFM. Als consumenten of ZZP-ers hierover klachten hebben, horen wij dat als AFM graag.
De AFM houdt toezicht op de manier waarop verzekeraars communiceren over dergelijke verhogingen en hoe dat strookt met wat in hun polisvoorwaarden staat. Sinds de publicatie van het rapport waarnaar wordt verwezen in de uitzending van Radar op 27 januari zijn veel en bloc clausules begrijpelijker gemaakt. Dat neemt niet weg dat de redenen waarom er wijzigingen worden doorgevoerd kunnen in een aantal gevallen wel beter worden toegelicht en beter worden gespecificeerd.

Het is voor consumenten en zzp-ers door de verbeteringen nu vaak duidelijker dat de verzekeraar iets kan wijzigen en dat hij dan het recht heeft om de wijziging te weigeren, of de verzekering te beëindigen. Als consumenten of ZZP-ers hierover klachten hebben, horen wij dat als AFM graag.'

Reactie Verbond van Verzekeraars op Tros Radar

Naar aanleiding van onze uitzending over tussentijdse verhogingen van premies op de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen, geeft het Verbond van Verzekeraars onderstaande reactie.

Arbeidsongeschiktheidsverzekeraars kunnen een zogenoemde en bloc clausule in de voorwaarden hebben waarmee ze gedurende de looptijd de premie en/of voorwaarden kunnen aanpassen. Dit is doorgaans het geval omdat deze verzekeringen niet door de verzekeraar kunnen worden opgezegd en aanpassing van de premie of voorwaarden noodzakelijk kan zijn bij gewijzigde omstandigheden. Voor de klant kan het gebruik van deze voorwaarde echter afbreuk doen aan het gevoel van zekerheid. Daarom is het van belang dat verzekeraars een en bloc niet lichtvaardig gebruiken en de klant goed wordt geïnformeerd.

Het Verbond van Verzekeraars heeft zijn leden met betrekking tot het inroepen van deze clausule geadviseerd dat deze alleen wordt toegepast als van de verzekeraar in redelijkheid niet kan worden verlangd dat hij de aanpassing uitstelt tot de eerstvolgende contractsverlenging. Ook heeft het Verbond het advies gegeven in voorkomende gevallen deze clausule proportioneel toe te passen. Dit betekent dat niet meer ruimte wordt genomen dan strikt noodzakelijk is.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2025 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page