'Klantbelang blijft ondergeschikt aan afdelingsbelang bij grotere bedrijven
Hoewel organisaties klantbelang op de eerste plaats zetten, gaat het vaak fout wanneer het door het gehele bedrijf in de praktijk moet worden gebracht. Dat blijkt uit het onderzoek van Brunel onder ruim 400 professionals in Nederland naar Customer Experience Management (CEM). Ruim 53% van de ondervraagden werkt in de financiële sector.Volgens Brunel is het probleem bij veel organisaties dat de belangen van de verschillende afdelingen het winnen van de organisatiedoelstellingen, zoals klantbelang.
Ruim 50% van de ondervraagden geeft aan dat dit bij hen het geval is. De absolute meerderheid van de ondervraagden (ruim 90%) vindt CEM een belangrijk thema voor zijn of haar organisatie. Toch vindt bijna 40% dat er onvoldoende aandacht aan wordt besteed. "Een grote meerderheid van de respondenten geeft aan dat het de organisatie grote moeite kost om de gemaakte plannen rond CEM in de praktijk te brengen", zegt Maikel Pals, commercieel directeur van Brunel Nederland. "De plannen zijn er in de boardroom, maar sneuvelen bij de realisatie."