fbpx
Image
Image

AOV claimafhandeling naar behoren

AOV claimafhandeling naar behoren


De AFM vond een relatief gering aantal klachten over claimbehandeling en -toewijzing. Signalen dat er hier problemen waren, vormden de aanleiding voor het onderzoek. De toezichthouder concludeert echter dat er geen sprake is van structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van claims. Het dit jaar ingevoerde Schadeprotocol draagt volgens de AFM bij aan verbetering van de claimafhandeling. Op basis van de rapportage zal de sector nader bespreken welke aanvullende initiatieven kunnen bijdragen aan het centraal stellen van het klantbelang.

De AFM wijst verder op de beperkte dekking van budget-AOV's en de mogelijke teleurstelling die deze polissen bij de claimafhandeling kunnen opleveren. Deze relatief goedkope polissen voorzien volgens het Verbond van Verzekeraars echter wel in een behoefte, zeker bij startende ondernemers met nog weinig inkomsten. Uiteraard is goede informatievoorziening en advisering bij dit type producten essentieel. Met betrekking tot de ‘critical illness-polissen' die dekking bieden bij ernstige ziekten, maar bepaalde ernstige ziekten toch uitsluiten, merkt het Verbond op dat dit een verwaarloosbaar klein deel van de AOV-markt betreft. Het Verbond zal dit issue bij de betrokken verzekeraars onder de aandacht brengen.

AOV AFM kritisch

AOV AFM kritisch


AFM in rapport zeer kritisch over markt van arbeidsongeschiktheidsverzekeringenDe Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft in de afgelopen maanden een onderzoek gedaan naar het uitkeringsgedrag van verzekeraars op het gebied van arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (AOV). Deze verzekeringen worden met name afgesloten door ondernemers die het risico van arbeidsongeschiktheid willen afdekken. De conclusies liegen er niet om. Zo geeft de AFM aan dat "niet alle producten in deze categorie voldoen aan de eisen die een consument zou mogen stellen". Vooral bij AOV's met een beperkte dekking twijfelt de AFM of deze producten nog toegevoegde waarde bieden voor de klant. Er zijn bij deze verzekeringen dusdanig veel uitsluitingen en beperkingen wat betreft de uitkering dat voor de AFM onduidelijk is voor welke doelgroep de producten ontwikkeld zijn. Verzekeraars stellen volgens de AFM bovendien het klantbelang onvoldoende centraal. Daarnaast nemen verzekeraars volgens de AFM nauwelijks verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de adviseurs met wie ze samenwerken.

In de conclusie geeft de AFM aan dat veel verzekeraars bereid zijn om stappen te zetten en dat een aantal al bezig is met het doorvoeren van concrete verbeteringen. Als je het rapport van de AFM leest, moge het duidelijk zijn dat deze verbeteringen hard nodig zijn.

Arbeidsongeschiktheid niet goed verzekerd

Arbeidsongeschiktheid niet goed verzekerd


Veel verzekeraars bieden behalve producten met een volledige dekking, ook arbeidsongeschiktheidsverzekeringen aan met een uitgeklede dekking, die volgens de Autoriteit Financiële Markten (AFM) zeer weinig tot geen toegevoegde waarde bieden voor de klant.Dat stelt de toezichthouder donderdag naar aanleiding van een onderzoek dat zij deed naar het uitkeringsgedrag van verzekeraars, specifiek naar de arbeidsongeschiktheidsverzekeringen (aov's).

Volgens de AFM biedt het merendeel van de onderzochte verzekeraars de polissen met uitgeklede dekking aan. ,,Dit betreft bijvoorbeeld verzekeringen die grote aantallen medische aandoeningen standaard uitsluiten, of de duur van de uitkering sterk beperken.'' Ook nemen de verzekeraars volgens de AFM nauwelijks verantwoordelijkheid voor de kwaliteit van de adviseurs met wie ze samenwerken.

Wensen van klantenEen aantal polissen bevat ,,onnodig complexe componenten'' die niet begrijpelijk zijn voor de klant. ,,Zo zijn er productvarianten die alleen dekking bieden voor arbeidsongeschiktheid als gevolg van ernstige ziektes, zoals kanker. Het is vervolgens onbegrijpelijk voor klanten dat binnen deze dekking een groot aantal vormen van kanker wordt uitgesloten.'' Verzekeraars zouden zich bij het ontwikkelen en verkopen van deze verzekeringen niet laten leiden door de wensen van de klanten, maar te veel door het geld.

De hoofdconclusie van het AFM-onderzoek dat in augustus begon, is dat bij verzekeraars geen sprake is van structureel onzorgvuldig handelen bij de vaststelling en uitkering van claims in het kader van arbeidsongeschiktheid. Wel doet de AFM aanbevelingen aan de verzekeraars om hun producten te verbeteren omdat niet alle onderzochte producten voldoen aan de eisen die een consument zou mogen stellen.

Het Verbond van Verzekeraars zegt de belangrijkste conclusie van de AFM te onderschrijven. De koepel van verzekeraars zegt in te gaan op een uitnodiging van de AFM om te praten over marktbrede verbeteringen.

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page