fbpx
Image
Image

Juridisch belang van gezondheidsverklaring te vaak onderschat; verzekerden jokken en verzwijgen soms...?

Te makkelijk vastgesteld
In een zaak tegen ASR oordeelt Kifid dat de uitkering terecht is beëindigd nadat de arbeidsongeschiktheid van een horecaondernemer op minder dan 25% is vastgesteld. “De klacht van consument is dat in zijn situatie geen wezenlijke verbetering is opgetreden en dat de belastbaarheid dus niet kan zijn toegenomen. Verzekeraar is uitgegaan van een niet juiste Functionele Mogelijkheden Lijst. De commissie heeft evenwel geoordeeld dat de beperkingen correct zijn geduid en dat verzekeraar de uitkering niet behoeft te hervatten. De arbeidsdeskundige heeft in 2014 te gemakkelijk een hoog percentage arbeidsongeschiktheid vastgesteld.”

Een klant van Movir vorderde zonder succes voortzetting van een aov-uitkering na 5 jaar. Hij had naar de mening van Kifid bij de aanvraag kunnen weten dat hij voor een basisdekking met een vaste uitkeringsduur van vijf jaar had gekozen.

Geen medische gronden
Klachten over aov’s komen vaak voor bij Kifid. “Wat je heel vaak ziet, is dat er geen uitkering is omdat bijvoorbeeld rugklachten niet zijn terug te voeren op medische gronden. Om dit soort klachten goed te behandelen zijn de medici die wij daarvoor raadplegen sinds afgelopen jaar lid van de Geschillencommissie”, zei voorzitter van de geschillencommissie Edgar du Perron in het jaarverslag over 2015.

 

meningvandeaovexpert-225-10

 

 

 

 

#Radar : Eindelijk komen de feiten en de nuance dan toch boven water. Niet in de uitzending uiteraard, maar dan toch.  In de uitzending van Radar ging het over het feit dat verzekeringsmaatschappijen steeds maar weer claims afwijzen, zonder enige reden. De feiten zijn echter anders: er worden zaken verzwegen (Maar liefst 4 Kifid uitspraken).

Kennelijk zijn er klachten voor het afsluiten van de AOV niet op de gezondheidsverklaring door verzekerde(n) gemeld. Expres of onbewust. Dat kan overigens allebei. Bij een goede begeleiding en uitgebreide voorlichting/uitleg van een AOV specialist wordt al snel duidelijk dat eerlijkheid altijd het langst duurt.  Ben je als kandidaat verzekerde niet helemaal eerlijk of vergeetachtig?

Dan kun je dus gewoonweg geen zekerheid aan de polis ontlenen. Want als je per ongeluk niet vermelde of verzwegen klachten bij schade naar boven komen, krijg je precies wat je juist niet wilt onzekerheid, géén uitkering en juridisch gedoe (fraudelijst/polis beëindigd/geen premies terug). 

  

4 recente Kifid uitspraken AOV (2017)

Delta Lloyd AOV Uitspraak Kifid Delta Lloyd bindend

Movir AOV Uitspraak Kifid Movir bindend

Loyalis Uitspraak Kifid bindend 

ASR AOV Uitspraak Kifid bindend

 

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page