fbpx
Image
Image

Herroepingssrecht Bedenktijd volgens Consumentenrecht en Consumentenbond

Herroepingssrecht Bedenktijd volgens Consumentenrecht en Consumentenbond

Wat is een koop op afstand? 'Koop op afstand’ is als je als Consument een product koopt via internet:

  • een postorderbedrijf
  •  de telefoon
  •  een bestelbon uit een krant of tijdschrift
  •  Het gaat dus om situaties waarbij je geen persoonlijk contact hebt met de verkoper
  •  Financiële diensten

Bij koop op afstand heb je als Consument daarom een aantal extra rechten. Zo heb je het recht om van de koop af te zien binnen de bedenktijd (herroepen).

Je hebt het product immers niet voor de aankoop kunnen zien. De regels voor koop op afstand gelden voor producten en diensten, zoals een online taalcursus. Ook gelden de normale wettelijke regels van consumentenkoop. De verkoper hoort je een goed (deugdelijk) product te leveren. Als je iets in een winkel hebt gekocht is het wettelijk gezien zo: koop is koop. Ga in gesprek met de winkelier en kijk of je er samen uit kunt komen als je spijt hebt van een aankoop. Als je je aankoop online, telefonisch of aan de deur hebt gedaan geldt er een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.

De regels van koop op afstand gelden voor Consumenten maar niet in geval van:

  •  sociale dienstverlening en gezondheidszorg
  •  gokactiviteiten
  •  pakketreizen 
  •  passagiersvervoersdiensten financiële dienst(en)
  •  onroerende zaken (huis, grond)• overeenkomsten waarbij een notaris nodig is

Echter de regels voor consumenten wijken nogal af van de regels voor zelfstandig ondernemers /B2B (business to business)

Omdat consumenten nog best goed worden beschermd door de wet. Bij B2B is men geheel vrij om afspraken te maken, en met totstandkoming (akkoord/handtekening) zijn beide partijen gebonden aan dat contract met bijhorende algemene voorwaarden. Als je als ondernemer dus vooraf de algemene voorwaarden hebt kunnen inzien en de Factuur hebt betaald en/of de opdracht akkoord hebt gegeven, dan ben je daar aan gebonden.

Vaak staat er in de Algemene voorwaarden wat je moet doen bij annulering, soms ontbreekt dit echter. Nu is niet zo dat het ontbreken van een annuleringsmogelijkheid per definitie onredelijk is. Echter dit ligt aan de omstandigheden van het geval (zoals altijd). Ongevraagd telefonisch of fysiek aan de de deur overrompeld worden door een (online) bedrijf is iets wat in de praktijk wel voorkomt.

 

Let op: Wanneer het echter een ondernemer betreft ... 

  • Als er er op initiatief van de ondernemer voorafgaand -telefonisch of App /Chat of Mail contact is geweest, of 
  • Er eerst een telefonische of fysieke afspraak is gemaakt op initiatief van of door de ondernemer, of 
  • Als er tijd zit tussen de mondelinge en schriftelijke opdracht en de daadwerkelijke betaling van de Factuur betreft oordeelt de wet en ook de rechter

...dat er geen recht op herroeping is, aangezien het niet om een consument/. het consumentenrecht gaat. 

 

FNV AOV schilders

De Samen Sterk Spaar AOV bestaat al jaren en is een initiatief van AOV-zzp.nl. FNV is óók een samenwerking zoals met AOV-zzp.nl. 

Vakbond FNV AOV schilders introduceert nu ook een arbeidsongeschiktheids voorziening voor zzp'ers. Die werkt volgens het model van een 'schenkkring', zoals ook broodfondsen dat doen. Startende en oudere zzp'ers kunnen meedoen en dan bij ziekte maximaal 2 jaar uitgekeerd krijgen.

Maandelijkse minimale inleg 60 euro Maandelijkse minimale inleg is slechts 60 euro voor 1000 euro netto voor deze nieuwe arbeidsongeschiktheidsverzekering is 60 euro. Die geeft recht op een uitkering bij ziekte van 1000 euro per maand.

Wie meer denkt nodig te hebben kan meer inleggen. Van de 60 euro minimale inleg is ongeveer 20 euro daarvan geldt als spaargeld en wordt bij het verlaten van de verzekering uitgekeerd. Er geldt een eigen risico van 2 maanden. In die tijd krijgt de deelnemer dus geen uitkering. De veronderstelling is dat iedereen wel 2 maanden kan overbruggen én dat veel arbeidsongeschiktheid binnen 2 maanden over is of dat de zzp’er dan wel ander werk gevonden kan hebben.

De uitkering gaat technisch-juridisch via een ‘schenkkring’: alle deelnemers aan de aov betalen vanuit hun opgebouwde kapitaal in kleine beetjes mee aan de uitkering voor de zieke zzp’er. Het is de manier waarop ook de meeste zogenaamde ‘broodfondsen’ functioneren.

FNV Zelfstandigen loopt met deze aov vooruit om wetgeving die er aan zit te komen en die álle zzp’ers een vorm van aov-verzekering oplegt. In die wetgeving wordt waarschijnlijk een wachttijd van 2 jaar ingebouwd. Die 24 maanden zouden met de uitkering uit de FNV-aov gecovered zijn.

 

Verplichte AOV nu in 2027-2029 of toch nooit???

Het kabinet komt het komende jaar met een invulling van een arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen.Die verzekering wordt op haar vroegst in 2027 ingevoerd.

De voorgenomen verplichte verzekering tegen arbeidsongeschiktheid voor zzp’ers is door het kabinet op de lange baan geschoven. De invoering stuit op zoveel problemen bij het UWV en de Belastingdienst dat deze naar verwachting pas tussen 2027 en 2029 kan ingaan. Dit op basis van een brief van minister Karien van Gennip van Sociale Zaken en Werkgelegenheid aan de Tweede Kamer.

Er dient nog verdere uitwerking plaats te vinden op twee onderdelen (opt-out en Onderling Waarborgfonds). Minister Van Gennip: “Ten opzichte van het startpunt is gebleken dat er meer mogelijk is dan een verzekering alleen voor de hiervoor genoemde IB-ondernemers. Ook resultaatgenieters, meewerkend partners en directeur-grootaandeelhouders kunnen worden opgenomen in de kring van verzekerden, conform het advies van de Stichting van de Arbeid. Hiermee wordt een grote stap gezet richting de kring van verzekerden zoals de Stichting deze voor zich zag.”

Vanwege gesignaleerde (uitvoerings)problematiek rondom de kring van verzekerden was er door het vorige kabinet voor gekozen om vanuit het startpunt van een verzekering voor alleen de zogeheten IB-ondernemers zonder personeel, zonder uitzonderingen of keuzemogelijkheden, toe te werken naar een variant die zoveel mogelijk recht doet aan het advies van de Stichting.

De minister verder: “Vanwege de diversiteit van de zelfstandigenpopulatie hecht de Stichting van de Arbeid aan keuzemogelijkheden zodat zelfstandigen zelf kunnen bepalen welke verzekering passend is. Het kabinet neemt hiervoor het advies van de Stichting van de Arbeid als leidraad, met als aandachtspunten: betaalbaarheid, uitvoerbaarheid en uitlegbaarheid.”

Niet haalbaar volgens het kabinet is zelfstandigen de keuze te geven tussen verschillende wachttijden voordat de uitkering start (eigenrisicoperiode): zes maanden, twaalf maanden (default) of 24 maanden.

Opt-out Verplichte AOV

Er was twijfel of een opt-out er niet toe leidt dat voornamelijk zelfstandigen met een laag arbeidsongeschiktheidsrisico zich privaat zouden verzekeren, waardoor de betaalbaarheid van de publieke verzekering onder druk komt te staan. Van Gennip: “Om te achterhalen hoe groot dit risico is, is SEO economisch onderzoek gevraagd om te inventariseren op welke wijze gedragseffecten in het voorgestelde duale stelsel zich manifesteren. Daarnaast is samen met het Verbond van Verzekeraars (kwantitatief) gesimuleerd op wat voor wijze dergelijke gedragseffecten effect hebben op de publieke premie. De conclusie daarvan is dat de gedragseffecten in het duale stelsel houdbaar zijn indien extra solidariteitswaarborgen in het stelsel worden opgenomen.

“Ik ben in gesprek met het Verbond van Verzekeraars over hoe deze solidariteitswaarborgen in een duaal stelsel kunnen worden vormgeven, waarbij ook de sociale partners en de beoogde publieke uitvoerders worden betrokken. Ditzelfde geldt voor de wijze waarop getoetst wordt of de private verzekering voldoet aan de voorwaarden die door de Stichting van de Arbeid zijn gesteld aan een opt-out, namelijk ten minste een aan de publieke verzekering gelijke dekking (inclusief dekking tot de AOW-gerechtigde leeftijd) en gelijke premie.”

Voor het Onderling Waarborgfonds geldt dat dit onderdeel nog bespreking met sociale partners vergt, om te beoordelen of en zo ja in welke vorm dit ingericht kan worden. Aspecten die aandacht behoeven zijn wat voor verzekering(en) deze waarborg/vangnetverzekeraar moet aanbieden en hoe dit zich verhoudt tot de verplichte publieke verzekering, wie een beroep kan doen op deze verzekering(en), hoe de premie wordt begrensd en wie moet bijdragen aan het tekort dat ontstaat door de maximering van die premie.

Grote problemen met implementeren verplichte aov 

Het kabinet wil ook een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering implementeren als maatregel tegen het financiële voordeel dat onverzekerde zzp’ers hebben ten opzichte van werknemers, een afspraak uit het pensioenakkoord dat het vorige kabinet sloot met vakbonden en werkgevers.

De uitvoering hiervan ligt moeilijk omdat de invoering in welke vorm dan ook veel vraagt van uitvoerders als de Belastingdienst en het UWV. Van Gennip: ,,Het kabinet voorziet dat, los van voorgaande knelpunten, uitvoering van de verplichtstelling door de Belastingdienst op zijn vroegst kan aanvangen tussen 2027 en 2029, afhankelijk van de vormgeving."

Deze website is  SSL beveiligd 

©2024 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services

Hallo ondernemer! Vraag over AOV verzekering voor zelfstandig Professionals? Wilt u teruggbeld?

WhatsApp Chat & Terugbel Service
Close and go back to page