logo-groot1.png
logo-groot1.png

Dé AOV Specialist

Voor de zelfstandig professional

arnoud-100-104-pf

Blog

Een blog geschreven door AOV Specialist, Arnoud Wennekus, oprichter van aov-zzp.nl en het AOV ZZP Inkomen ZekerheidsCollectief

Na 10 jaar voor verzekeraars en onafhankelijke tussenpersonen te hebben gewerkt met als specialisatie financiële planning, pensioenen en hypotheken, koos Arnoud Wennekus in 2008 voor het zelfstandig ondernemerschap en richtte hij aov-zzp.nl op in Nieuwegein. De afgelopen tien jaar bracht hij ruim duizend AOV-adviezen uit en evenzovele AOV Adviesrapporten. Met recht mag hij zich de specialist op het gebied van aov voor ondernemers in Nederland noemen. Missie van aov-zpp.nl is simpel en doeltreffend: het behartigen van de belangen van zzp’ers en niet die van aanbieders.

Weg met de vooroordelen over AO verzekeringen!

 Welke zaken spelen mee met de lage verzekeringsgraad op het gebied van AOV? Zijn de te hoge AOV-advieskosten een te grote drempel voor de ondernemer? Waarom verzekert de ondernemer zich niet? Wat kunnen we eraan doen? Vooroordelen de deur uit!


In de dagelijkse praktijk hoor je vaak dat een AOV te duur is en dat verzekeraars toch niet uitbetalen als er iets aan de hand is. Daar komt bij dat (jonge) ondernemers denken überhaupt niet ziek te worden of denken het wel te kunnen opvangen via alternatieve bronnen (eigen huis, partner met een vast inkomen, eigen vermogen of een risicoafwenteling).

De klantreis van een ondernemer die iets wil gaan regelen in geval van ziekte of AO (verzekering of Broodfonds) kan soms dagen, weken, maanden ja zelfs jaren duren.
AOV is een verzekering die je niet zomaar even sluit. Het is ook makkelijk ergens gedurende dit lange en intensieve aanvraagproces af te haken. Een ondernemer moet wel bijzonder goed gemotiveerd zijn om een AOV af te sluiten

Behalve dat het veel tijd, geld en energie kost om goed inzicht te krijgen in wat er nodig is en wat er beschikbaar is, dient de ondernemer ook bijna al zijn persoonlijke gegevens vooraf aan de verzekeraar door te geven. Om vervolgens te moeten afwachten of de verzekeraar hem wel wenst te verzekeren. Het gaat om zeer privacygevoelige gegevens zoals inkomsten uit het verleden, gezondheidsvragen, vragen over uitkeringen in het verleden. Tegelijkertijd heeft hij net als de rest van de andere 99,9 procent van de ondernemers in Nederland niet het vertrouwen dat de verzekeraar zijn belang voorop stelt bij het beoordelen van zijn aanvraag op inkomen en gezondheid.

Willen adviseurs nog wel AO verzekeringen adviseren? AFM doodt advieskanaal met execution only

Adviseurs werden in het verleden keer op keer door de AFM erop gewezen wat er allemaal niet deugde aan hun hypotheek- en AOV-dossiers. Maar aangeven waar ze precies aan moesten voldoen, wilde en deed de AFM niet. Te veel werk en te veel gedoe. De open norm werd geïntroduceerd. Dat was even slim zeg!

Tijd gewonnen, angst gezaaid en overgegaan tot de orde van de dag met wat leidraden en een beperkte toelichting. Vervolgens waren diverse alternatieve dekkingen zoals bijvoorbeeld critical illness niet KNVB-proof. Uiteraard vanuit de klant bekeken. KNVB staat voor: Kostenefficiëntie, Nut, Veiligheid en Begrijpelijkheid. Verder mocht er geen keuze in ‘psyche’-dekkinng komen, was de no-claim niet KNVB-proof en was er een voorkeur voor een geïndexeerde beroepsdekking, uiteraard tot de AOW-leeftijd.

Adviseurs vonden hier nogal wat van, om het op zijn zachtst uit te drukken. Je moest het als adviseur vooral zelf uitzoeken, maar als je advies achter niet goed gereconstrueerd kon worden, had je de poppen aan het danken en kon je een waarschuwing, met verplichte follow up en/of een boete verwachten. De AFM heeft het sterke idee gepostvat dat het adviseurs moet heropvoeden en dat angst het beste middel is.

En inderdaad, veel adviseurs zijn inmiddels officieus gestopt met het geven van AOV-advies. Want hypotheekadvies komt vaker voor, is makkelijker, simpeler en kent uiteraard een beter verdienmodel. Advies wordt bij het kopen van een huis vaak als een ‘must’ gezien. Maar AOV is een stuk lastiger. De ondernemer wil er vaak ook zelf niet aan. Dan spelen vooroordelen mee. Een AOV is simpelweg te duur en als er wat aan de hand is, betalen verzekeraars toch niet uit.

Veel adviseurs zijn ‘officieel’ gestopt, maar bieden nu de variant execution only aan. Af en toe doen ze nog wat voor hun bestaande klanten, bang dat ze zijn dat ze hun verzekeringspakketje anders elders gaan sluiten. En hoe doe je dat? AOV-tje? Even rekenen, drie offertes opvragen en daarna de oogst voorleggen aan de klant. De klant die met al zijn verzekeringen al jarenlang tevreden bij dit kantoor zit. “Deze maar doen dan?” Vervolgens het digitale aanvraagformulier invullen, de gezondheidsverklaring en de rest regelt de maatschappij wel. Klant betaalt 150 -200 euro voor de aanvraag en het onderhoud loopt vervolgens wel mee met het verzekerings- annex provisiepakket. Ja dit is heel wat makkelijker en sneller dan écht advies geven. Want wie zich op het adviesijs begeeft, weet dat het maken van een compleet administratiedossier een hele andere tak van sport is dan het maken van een ‘EO-tje’, zoals collegae de execution only-aanvraag noemen.

Het ware probleem van het verschralend AOV-aanbod

Het productaanbod van AOV-verzekeraars is de laatste jaren alleen maar verder geslonken. De propositie van Delta Lloyd verdween door de overname van Nationale-Nederlanden, Generali werd overgenomen door ASR en Vivat staat te koop en daarmee zou het aanbod van Reaal kunnen terechtkomen bij Aegon, Allianz of de Amersfoorste (ASR). In hoeverre is dit een probleem?

Hoe minder AOV-aanbieders, hoe minder er valt te kiezen en hoe groter de kans dat de prijsconcurrentie zal toenemen. De nog overgebleven aanbieders hebben bekende uitdagingen, zoals betaalbaarheid van de premies voor en de acceptatie van de zwaardere (fysieke) beroepen en de beperkte mogelijke eindleeftijden bij de zware beroepen (AOW-gat), hoewel daar vanuit de overheid soms aanvullingen op mogelijk zijn. Ondanks deze uitdagingen, zie ik op dit moment in het aanbod nog geen direct hiaat of probleem ontstaan.

Het aanbod is namelijk ook uitgebreid: De Amersfoortse heeft haar maatschappelijke verantwoordelijkheid genomen, onder de politieke dreiging van een mogelijke verplichte AOV-verzekering, om met een nieuwe AOV speciaal voor de zwaardere beroepen te komen. Deze ‘Langer Mee AOV’ legt de focus meer op preventie en duurzame inzetbaarheid en in coachende en begeleidende periodieke gesprekken van de arbeidsdeskundige met de verzekerde ondernemer.

Iedere ondernemer is in Nederland toch gewoon verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid…?

mountainbiker-150-“ICT- ondernemer geveld door onbekend virus” kopt  het AD.

Of: “Mountainbiker en Freelance ontwerper  heeft een dwarslaesie opgelopen bij een val tijdens een mountainbikerit “ in het Parool.

Met enige regelmaat lees je dit soort berichten terug. Al dan niet gevolgd door crowdfundings actie om geld op te halen om deze ondernemer (en zijn /haar gezin) van inkomen te voorzien omdat er financieel bij ziekte en arbeidsongeschiktheid niets is geregeld.

De ICT-ondernemer heeft niets geregeld, kan hooguit een uurtje werken per dag, zal wellicht en hopelijk gedeeltelijk herstellen, heeft geen inkomsten en moet nog jaren werken tot zijn AOW.

Drama dus. Want het kwaad is al geschied. Ja ondernemer waar is de verantwoordelijkheid. Wat heb je wel geregeld?

Nu is het zo dat in Nederland gelukkig wel wat automatisch geregeld is, weliswaar op bodemniveau, bij ziekte en arbeidsongeschiktheid.

Iedere inwoner in Nederland heeft natuurlijk recht op Bijstand, tegenwoordig heet deze wet Participatiewet. Nou ja bijna iedereen: Zomaar wat regeltjes om een idee te krijgen… 

Wat zijn de voorwaarden?

Anderen behandelen zoals je zelf behandeld wil worden door relaties te laten voelen dat ze VIP’s zijn!

vipVanmorgen maakte ik een nieuwe Customer Journey, ditmaal een hele positieve. Die van Audi.Hoewel de aanleiding wel een beetje suf was. Ik had eigenlijk alleen een Update van mijn navigatiesysteem nodig. Die was mij beloofd bij de aflevering van mijn Audi A5.

Dit had echter meer voeten in de aarde dan gedacht.

Dit had te maken met de diefstalbeveiliging van het Navigatiesysteem. Een update bleek niet een nieuw SD kaartje of Cdrommetje maar een compleet nieuwe “Windows update “ die opgehaald moest worden via een beveiligde Audiserver-code.

Anyway, een klusje van niets bleek een uur werk van de monteur te zijn en een soms vier uur tot 6 durende downloadslurp! Kortom de auto moet een dagje uit logeren bij de Audifamilie. Tot zover het hoe en waarom.
Ik werd keurig ontvangen op het Audicentrum in De Meern. Voor me parkeerde iemand een prachtige A7 en samen met de chauffeur en eigenaar liepen we daarna gebroederlijk de ontvangsthal binnen waar de prachtige bolides ons al tegemoet blinkten.

“Goedemorgen mijnheer, waarmee kan ik u helpen?” Zowaar drie opgeruimde gezichten en dito gezichten achter de balie, één ervan snelde direct achter de balie vandaan en verwelkomde me.
Er werd gevraagd of ik koffie lustte en ik werd al snel voorgesteld aan de monteur. Ik nam plaats aan zijn tafeltje. Met de heerlijke Capucinno.

“Mijnheer Wennekus ik zal even de gegevens opzoeken en uw kenteken...” Ik noemde direct mijn kenteken en de map was al gevonden.

Hij legde uit wat er moest gebeuren en even later overhandigde ik hem mijn sleutelbos.“Wilt u dat we de auto nog even voor u wassen als service?” (Wauw!) Graag!
“Zijn de andere sleutels niet nodig mijnheer Wennekus..., anders staat u zo op de ....straat zoveel en kunt u er niet in!”” (Slim zeg dat persoonlijke erin, je bent nu weer iets dichterbijgekomen!)

Er gingen een paar sleutels van de bos af en ik werd vriendelijk verzocht de Cappuccino aan de balie verder op te drinken, daar waar de chauffeur mij zou komen oppikken om mij weer terug te brengen.

AOV verzekering, omdat je het leven zelf niet in de hand hebt (blog)

autoskleiner

Een regenachtige zaterdag. Weer geen voetbal, dus tijd over op zaterdag. Begint gezellig. Samen met mijn oudste zoon op pad...

Nog even langs het Officecentre om wat zaken op te pikken. We hebben nog een extra beeldschermpje nodig en twee losse toetsenbordjes als aanvulling op onze laptops. We zijn vrijdag verhuisd met de zaak naar een ander kantoorpand.

Ik roep naar boven naar de puberzonen, “iemand nog mee naar Office?” waarop de oudste aanslaat en zijn kleren aanschiet om niet langer aan een donkere regendag in bed toe te geven.

Even later tuffen we in de donkerblauwe bedrijfsauto vrolijk onderweg, netjes in de gordels, en keurig op snelheid. Huh!?

Overstapgarantie: Oversluiten van je dure AOV zonder enig risico

meningvandeaovexpert-200-89Heb jij een arbeidsongeschiktheidsverzekering afgesloten voor 1 januari 2013? Dan kunnen we jou een heel aantrekkelijk aanbod doen:Een qua voorwaarden gelijkwaardige of betere Arbeidsongeschiktheidsverzekering tegen een aantrekkelijk scherpere premie!

Een arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV) wordt afgesloten om als zelfstandig ondernemer bij arbeidsongeschiktheid, ziekte of een ongeval het verlies aan inkomen te compenseren.Zodat je maandelijkse lasten zowel privé als zakelijk doorbetaald kunnen worden en jij de kans hebt zonder financiële zorgen snel beter te worden.Heb je dus een lopende AOV Verzekering , van drie jaar of ouder dan is de kans groot dat je premie flink omlaag kan.

Redenen om over te stappen naar een andere AOV kunnen zijn:

Je betaalt een hoge premie, want in jouw hoge maandpremie premie zit ook nog een provisieopslag: de provisie voor de huidige tussenpersoon.Heb je een AOV Verzekering van vóór 2013 dan is de kans groot dat je onnodig veel premie en provisie betaalt. Als de opslag voor provisie van de premie afgehaald wordt , bespaar je zomaar ergens tussen de 17,5% en de 25% van elke termijn premie die je nu betaalt. Ook kom je bij het afsluiten van een nieuwe AOV vaak weer in aanmerking voor een nieuwe starterskorting. Scheelt zomaar 50% in drie jaar tijd extra!

Pagina 1 van 2

Bedrijfsgegevens

aov-zzp.nl is onderdeel van: 
Tune Financial Planning

Bezoekadres: (alleen op afspraak)

Rode gebouw waarop "Zuidstede" staat
Zadelstede 10  | De Pionier (4e verdieping nr. 5)

3431 JZ NIEUWEGEIN

030 - 6 30 88 30
Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

AFM vergunning: 12002591
KIFID Klachteninstituut: 300.000439

Deze website is  SSL beveiligd 

©2018 Dreamview | Designed, Developed & Hosted by DreamView ICT & Internet Services